Malotraktor MT8-075
24.02.11 | 15:36 • admin • Traktory • komentováno 0× • zobrazeno 21376×
Malotraktor MT8-075 je určen drobným pěstitelům pro práce na malých, nepravidelných pozemcích pro lehkou dopravu a pro údržbu malých ploch...
Malotraktor Mini 075 vznikl v Agrostroji Prostějov jako paralelní projekt k již zavedenému typu MT8-070 a sériová výroba byla zahájena v r 1989. Cena traktoru v té době byla 38 000 Kčs. Technické odlišnosti byly nepatrné, ale zato vesměs velmi přínosné. Je až s podivem, že tyto inovace později nepřejala i rožňavská továrna na typ 070. To co oba traktory odlišuje na první pohled, je radikální změna designu. Dá se říci, že Mini 075 a jeho modifikace se spíše přibližuje vzhledem závodní bugině, než traktoru. Po rozpadu Československa dochází i k "porcování" Agrostroje. Výroba typu 070 byla beze zbytku převedena na Slovensko do Rožňavy. Produkci dalších typů traktorů prostějovského Agrostroje si rozdělili firmy WISCONSIN Engineering CZ Prostějov a Pavel Šálek Agroservis. O pokračování výroby typu Mini 075 nebyl mezi nástupnickými organizacemi zájem. Traktor MT8-075 Mini byl však ještě nějakou dobu, asi do roku 2009, montován ze zbylých dílů firmou MiniAGRO v Kroměříži. Jednalo se vesměs o modely 075.1 s téměř výhradní zástavbou motoru Honda GX-390 o výkonu 13HP. Poslední cca 20ti kusová série byla vybavena diesel motory KAMA o výkonu 10-12HP, první ks. byly od dánského výrobce motorů Texas. Technické změny oproti původnímu provedení vyrobenému v Agrostroji se týkaly výhradně elektrovýzbroje, drobných změn na uložení motoru a převodu řízení nápravy dle typu použitého motoru. Při zástavbě diesel motorů nebylo možno využívat předního náhonu v důsledku přehození řídící tyče. Týkalo se to zejména Lištové sekačky AZS-320 a Sněžné frézy AFS-536. Pasivní nářadí - radlici ARZ-524 bylo možno použít. Pro mimořádně nízkou poptávku, která souvisela patrně i se situací v zemědělských a zahradnických firmách v Česku, byla i tato výroba ukončena.
Technický popis stroje
Dvounápravový malotraktor MT8-075 má zadní hnanou nápravu. Energetický zdroj zajišťuje jednoválcový zážehový motor. Je pružně uchycen na páteřovém rámu malotraktoru. Náhon od motoru do převodové skříně je zajištěn spojovacím hřídelem, opatřeným na obou koncích pružnými spojkami. Na vstupním hřídeli převodové skříně je suchá, jednokotoučová lamelová spojka, mechanicky ovládaná pedálem pomocí táhla a pákového převodu. Na hnacím kotouči spojky je řemenice náhonu vývodového hřídele pro nářadí. Převodová skříň s mechanickým ručním řazením převodů umožňuje volit čtyři rychlosti vpřed a jednu vzad. Na předlohovém hřídeli koncového převodu je vně skříně umístěna suchá, jednokotoučová lamelová brzda, ovládaná mechanicky. Převodová skříň je opatřena uzávěrkou diferenciálu s ručním, mechanickým ovládáním. Přední rejdová náprava je výkyvně upevněna ve třmenu páteřového rámu. Rám je přírubou spojen s převodovkou, která zároveň tvoří nosný systém malotraktoru. Pohyb od volantu na táhla řízení je odvozen prostřednictvím otevřeného převodu s čelním ozubeným soukolím, upevněným na rámu. Náhon hnacího vývodového hřídele je převeden převodem klínovým řemenem, jehož napínáním je možné zajistit pohon připojeného nářadí pod zatížením. Napínání řemene je mechanické, pomocí páky jištěné západkou. Standardně je malotraktor opatřen závěsem pro valník ANM-108, vzadu umístěným 3 bodovým závěsem s hydraulickou soustavou pro ovládání 3 bodového závěsu. Hydraulické čerpadlo je poháněno řemenovým převodem od spojovacího hřídele. Typ MT 8-075.1 je navíc vybaven standardně elektrickým startováním. Typ MT 8-075.11 je pak standardně vybaven pouze trávníkovými koly, elektrickým startováním a závěsem pro valník ANM-108.
Největší délka | 1810mm | |
Největší délka s předním závěsem |
1860mm | |
Největší šířka | 800mm | 980mm * |
Největší výška | 1120mm | |
Rozchod (pevný) | 650mm | |
Rozvor | 1150mm | |
Světlost | 185mm | 165mm * |
Hmotnost | 310kg | +-10% |
Svahová dostupnost | 8° | |
Převodovka |
s čelními ozubenými koly, mechanické řazení bez synchronů, 2 koncové převody, diferenciál s uzávěrkou |
|
otáčky vývodového hřídele | 2000/min-1 | +-8% |
Pojezdová kola | ||
ráfek přední | 2,5 C-8 (litinový) | |
ráfek zadní | 4,5J x 14 (litinový) | |
pneumatiky přední | 4,00-8 | 16x6,5-8* |
pneumatiky zadní | 155-14DT3 (6.5/75-14) | 23x8,5-12* |
Hmotnost zvláštního příslušenství |
||
zadní vývodový hřídel BMV 185 | 6 kg | +- 5% |
sada zadního závaží BZZ 173 | 60 kg | +- 5% |
sada předního závaží BPZ 186 | 46 kg | +- 5% |
kloubový hřídel BKS 909 | 5 kg | +- 5% |
Pojezdové rychlosti | 4 + zpátečka | |
Rychlost pojezdu: | při jmenovitých ot. motoru 3600min-1 | |
na 1. převodový stupeň | 1,55 km/h-1 | 1,37 km/h-1 * |
na 2. převodový stupeň | 2,72 km/h-1 | 2,50 km/h-1 * |
na 3. převodový stupeň | 4,96 km/h-1 | 4,56 km/h-1 * |
na 4. převodový stupeň | 14,40 km/h-1 | 13,28 km/h-1 * |
zpátečka | 2,33 km/h-1 | 2,18 km/h-1 * |
Spojka |
suchá, jednokotoučová s nepřímým mechanickým vypínáním |
|
Řízení |
vnější obrysový průměr zatáčení | |
vlevo | 4850mm | |
vpravo | 4550mm | |
Motor | zážehový čtyřdobý vzduchem chlazený | Briggs&Stratton |
počet válců | 1 | |
zdvihový objem | 400cm3 | |
max. výkon při otáčkách | 8kW/3600min-1 | |
mazání | s mokrou skříní - rozstřikem | |
vůle ventilů za studena | sací 0,13 - 0,18 mm | |
výfukový 0,23 - 0,28 mm | ||
spotřeba paliva dle druhu práce | 2 - 3 l/h-1 | |
Množství provozních náplní | ||
převodovka | 4 l oleje PP 90 | |
hydrojednotka | jako nádrž slouží převodovka | |
motor | 1 l oleje SAE 30 | |
palivová nádrž | 15 l benzinu | |
Elektrické zařízení | ||
alternátor | jmenovité napětí 12 V, 80 W | |
zapalování | magneto, bezdotykové | |
zapalovací svíčky | PAL P8Y (Champion CJ 8) | |
osvětlení |
vpředu i vzadu, sedmipólová zásuvka pro kabel návěsu |
|
Průmyslový vzor... |
* platí pro trávníková kola
Doplňkové vybavení montované buď výrobcem na přání zákazníka, nebo jako dodatečná výbava
-
Sada předního závaží BPZ-186
-
Sada zadního přídavného závaží umístěného v zadních kolech BZZ-176
-
Zadní vývodový hřídel BVH-185
-
Od výrobního č. 461 byl zadní tříbodový závěs BTZ-170 a hydraulika BHT-531 přesunut do kategorie příslušenství montované výrobcem, což znamenalo, že s malotraktorem je v základním provedení možno agregovat pouze přívěs ANM-108
-
Přední závěs s náhonem BPS-175 (zejména pro pro prstovou sekačku AZS-320) Zvedání a spouštění z a do pracovní polohy bylo zajištěno pro všechny aplikace a varianty předního náhonu pomocí ocelového lanka soustavou pák a kladek od ramene zadní hydrauliky a tříbodového závěsu
-
Přední závěs s náhonem BPS-525 (zejména pro sněhovou frézu AFS-536, ale i pro pozdější agregace čelních bubnových sekaček)
-
Kloubový hřídel BKS-909 (zejména pro pohon kypřiče rotačního AKR-122)
S malotraktorem bylo možno agregovat širokou paletu nářadí, samozřejmě s příslušným vybavením malotraktoru (některé z uvedeného nářadí byly však už vyráběny pouze v Rožňavě, nebo u dalších výrobců).
-
Návěs jednonápravový ANM-108
-
Jednoradličný pluh obracecí APO-701
-
Jednoradličný pluh jednostranný APN-702
-
Kypřič pevný APK-121
-
Kypřič rotační AKR-122
-
Nosič nářadí ANN-527
-
Shrnovací radlice ARZ-524
-
Prstová sekačka AZS-320 (určeno pro agregasi s předním závěsem BPS-175)
-
Rotační sekačka AŽR-130 (mezinápravová)
-
Sněhová fréza AFS-536
-
Postřikovač AM3-200 (určeno k agregaci s návěsem jednonápravovým ANM-108)
-
Souprava pro pěstování brambor APB-157 (určeno k agregaci s kypřičem pevným APK-121)
-
Jednořádkový sazeč brambor SK1-210
-
Secí stroj 11SeXJ-125TS
-
Orebná kola BKO-523
-
Dvojmontáž kol BDZ-188
-
Lehké brány ABL-528 (určeno k agregaci s nosičem nářadí ANN-527)
-
Secí stroj na přesný řádkový výsev ASP-534 (určeno k agregaci s nosičem nářadí ANN-527)
-
Válec hladký AVH-525
-
Zarovnávač povrchu AZP-526 (určeno k agregaci s nosičem nářadí ANN-527)
-
Sazeč sazenic ASZ-532 (určeno k agregaci s nosičem nářadí ANN-527)